torsdag 16 juni 2011

Läkarbesök

Igår ringde jag hälsocentralen för att få träffa läkare för mina olika besvär dels med magen och dels för bröstet, läkaren kunde inte ta båda sakerna samtidigt så eftersom besvären med bröstet lät mer akut än magen, så fick jag tid för undersökning i går, magen fick jag en tid för den 28/6.
Jag fick en annan läkare denna gång, denna läkare trodde precis som förra att jag har en bröst infektion och måste fortsätta att äta penicillin kanske i en månad, han sa oxå att infektionen kunde gå ut i blodet och då får jag blodförgiftning, och måste läggas in på sjukhus och då får jag penicillin i spruta i armen eller via dropp det lät ju inte så roligt alls, men förra vändan med penicillin gav ingen effekt alls så jag är ju tveksam till att det är en bröst infektion, men läkaren trodde inte att jag hade svamp i bröstet trots utslagen på sidan av bröstet, utan de var två olika saker  och de kunde vara en svampinfektion, men inte helt säkert, men fick ändå en salva att smörja in där jag har utslag, vad händer om det nu är  en svampinfektion jag har iibröstet ?, vad händer då om jag äter en massa penicillin, alla vet ju att penicillin gynnar svamptillväxt, ja, ja, jag är ju ingen läkare och de vet ju bäst, eller? för mig är en bröstinfektion , något som gör grymt ont och man får hög feber då man har detta, jag har ingen feber, vissligen har jag lite ont´i bröstet, men de går i vågor. men annars ömmar det mer vid beröring, och kliar och svider på och  inuti, mitt vänstra bröst är nästan dubbelt så stort som mitt högra som är helt normalt,  jag tycker ju att första penicillin behandlingen skulle ha lindrat besvären något, men inget hände, men ändå ska jag fortsätta med samma penicillin igen fast 3 ggr om dagen istället för 2,sen kan man ju fundera vidare om det är en vanlig infektion eller inte? läkaren konstanterade en sak som jag har oroat mig för länge, och det är att bröstvårtan är indragen, och jag som har googlat lite på olika bröstsymtom, för att veta vad jag kan ha drabbats av, så är just indragen bröstvårta ett symptom på bröstcancer,och  det finns en väldigt aggresiv form  som heter inflammatorisk bröstcancer som just ger en inflammation i bröstet,jag tycker det är konstigt att läkarna inte skickar iväg mig för en koll på bröstkliniken, då jag har just dessa symptom, då första behandlingen inte har funkat? för det skulle lindra min oro oxå att slippa tänka i såna banor.

Följande är symtomen vid inflammatorisk bröstcancer:

* Bröstet blir hårdare och fastare. * De drabbade bröstet är varmare jämfört med opåverkade en. * Det finns en klåda på det drabbade bröstet. * I lymfkörtlarna svullnar, särskilt under armen eller i nacken. * Brösten kan ha blåmärken som inte läker. * En plötslig och oförklarlig svullnad av bröstet. * Smärta i det drabbade bröstet. * Den röda området i den drabbade bröstet kännetecknas av tjocklek och konsistens av orange. * Det finns hudförändringar på de drabbade bröstet.

tyvärr har jag  många av dessa symptom,(de som är understuket) vilket gör mig orolig,

http://mintarticles.com/read/womens-health-articles/inflammatory-breast-cancer,3714/Swedish/

http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Brostcancer/

Följande är olika symptom för komplikationer vid ammning:

2. Bröstinflammation
Mjölkstockning kan ibland utvecklas vidare till en bröstinflammation, även kallad inflammatorisk mastit. Inflammationen uppstår när mjölken på grund av ett avflödeshinder pressas ut i den omgivande vävnaden. En eller flera förhårdnader kan kännas i bröstet, ibland med temperaturstegring. Sjukdomskänsla kan komma plötsligt och du kan känna dig dålig.
3. Bröstinfektion
Vid en bröstinfektion (infekterad mastit) har det kommit in bakterier i bröstet. Det kan vara svårt att avgöra om bröstinflammationen är infekterad. Ett tecken kan vara att det finns sår och sprickor på bröstvårtan. Även en eller flera förhårdnader kan kännas i bröstet. Det är vanligt med hög feber. Mammor med bröstinfektion behandlas ofta med antibiotika för att vara på den säkra sidan.
4. Bröstböld
En bröstinflammation kan övergå till en bröstböld, det vill säga att det bildas var i bröstet. Om mjölkstockningen och bröstinflammationen behandlas minskar risken för bröstböld.
Vanliga symtom på bröstböld är att febern går ner efter bröstinflammationen och du känner dig bättre. Det infekterade stället känns mjukt, men med fingret kan du känna att det finns var under huden och när du trycker blir det en fördjupning en stund. Bröstet gör intensivt ont och en gulgrå skugga kan synas på bröstet. Huden kan vara spänd och glansig. Detta tillstånd kräver ofta läkarvård och antibiotikabehandling och ibland även sjukhusvård.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Mjolkstockning-/

förhårdnaderna stämmer ju bra på bröstinfektion, men det står oxå att feber är vanligt, och det har jag inte haft någon, men läkaren går efter att symptomen kom i samband då jag höll på att avsluta att amma, och då kan det ju vara mjölk som har trängt ut i bröstvävnaden, jag hoppas ändå på en bröstinfektion även om symptomen är fler an vad som står här,, jag vill bara bli av med detta  och hoppas att läkaren har rätt, jag vet att man inte ska oroa sig i onödan, men det är svårt att låta bli då man har haft detta i ett halvår nu...
Detta kanske inte var det mest roligaste blogginlägget att läsa men känner att jag vill skriva av mig lite.. och det är säkert inget allvarligt ändå, men behövde bara  få ventilera min oro lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar