fredag 20 februari 2009

Havandeskapsförgiftning !?

Som sagt så har jag varit hemma och varit magsjuk nu i 3 dagar, i dag ringde företagshälsovåden upp mig, (vi måste sjuk och frisk anmäla oss dit och efter 3 dagar så ringer de upp ) sköterskan som ringde var orolig eftersom jag har haft 2 magsjuke perioder nu under 1 månad, och förhörde mig om svullnader och magont och huvudvärk, och om jag känt barnet sparka,om jag haft några blödningar,

huvudvärk och magont har jag givetvis haft eftersom jag kräktes, sköterskan till och med lämnade telefon ett tag för att ta reda på mer information och till slut sa hon att hon var orolig för att jag kunde ha drabbats av havandeskaps förgiftning, visste inte vad jag skulle tro, sa att jag inte hade några svullnader, och inga blödningar och att jag känner barnet sparka, nu är det så att jag för övrigt har en ganska lugn bebis i magen, det är knappt så att Per har känt sparkarna ännu, för så fort han lägger handen på magen så blir där väldigt lugnt:) men jag har fått rejäla sparkar då jag kräktes så det måste ju vara ett bra tecken ändå, och huvudvärk får jag alltid då jag varit magsjuk och i dag känner jag mig ganska bra, men hon ville ändå att jag skulle kontakta min barnmorska eller till och med förlossningen, och jag som inte ens känner mig orolig, det går ju en massa infektioner nu på jobbet och jag har varit extra infektions känlig under hela graviditeten, men jag ringde iaf min barnmorska och som vanligt då man ringer henne ,så är det bara en svarare som går i gång och hon brukar inte ringa upp fast man lämnar meddelande där, förlossningen tänker jag inte ringa om jag inte själv känner mig orolig, men hade det varit första barnet jag vänta nu så hade jag nog blivit orolig av det sköterskan sa , men har kollat upp havandeskapsförgiftning på nätet, och där står att snabb vikt uppgång och svullnad i kroppen, huvudvärk,högt blodtryck och värk i övre delen av buken kan vara tecken på havandeskapsförgiftning, särskilt då man är förstföderska, ja sköterskan kan ju inte veta att jag knappt har gått upp något alls i vikt, har inte känt av någon svullnad alls, har ett normalt blodtryck då jag senast var på kontroll ,känner mig faktiskt bättre i kroppen nu än innan jag blev gravid, kan ju säga att bebin sparkar för fullt just nu=) så jag tror inte det är något större fel med h*n. men det är klart att jag kan prata med Bm ändå hon kanske inte tycker det är så bra att jag fortsätter att jobba om jag drabbas så lätt av infektioner nu på slutet, men det får hon avgöra. själv är jag säker på att det är en vanlig magsjuka jag har åkt på. ska försöka att ringa en gång till till mödravården kanske jag kan få prata med en annan barnmorska där. men nu ska jag försöka att få något i mig att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar