lördag 28 januari 2012

Tankar och funderingar

Igår var det en vecka sedan jag avslutade strålningen, och om man nu kan kalla ett brännskadat bröst fint, så är det i alla fall mycket finare nu, det mesta av den gamla huden är nu bortplockad på större delen av bröstet, och ny fin hud har börjat komma, så jag slapp hemsjukvården i helgen  för ny omläggning, det bestämmdes att huden kunde få vila över helgen och få läkas, det som känns värst just nu är uppe på halsen där har huden just börjat lossna så det stramar och svider lite där, men det läker nog snart det med, jag måste tänka att detta är övergående, så om en vecka kommer nog detta kännas mycket bättre.

Biverkningarna av cellgiftet Taxotere gör sig fortfarande påmint, under behandlingarna så fick man ju använda kylvantar och kyltofflor för att förhindra att naglarna skulle lossna, kanske hade det varit värre om jag inte använt dessa, men nu skivar sig naglarna och de växer i stort sett ingenting, och på höger hand just nu så har jag en nagel som redan är kort och som nu har skivat sig mitt på nageln, och det är inte så roligt, så där får jag använda kirurg tejp tills nageln går att klippa, sedan har ju alla naglarna fått så kallade cellgiftränder, efter varje cellgift kur så finns det vita streck på naglarna, och särskillt på tummnaglarna så har jag fått bucklor, vilket känns väldigt mysko och ser ju inte så fint ut, men förhoppningsvis så återgår väl naglarna snart till det normala igen, och växer lite fortare, så det fula försvinner, och jag hoppas ju innerligt att jag inte ska behöva tappa några naglar, det låter väldigt oskönt tycker jag. en annan fundering jag har är håret som nu är på utväxt, jag har alltid tyckt att min lugg växer fortare än övriga håret, men trott att det nog är mest inbildning, men nu har jag det bevisat, håret vid pannan och en bit upp på huvudet är längre och tjockare än övriga håret, så det stämmer nog att luggen växer fortare åtminstonde på mig :p

som synes så är håret uppe på huvudet
och den blivande luggen längre
 och tjockare än det är på sidorna :p

2 kommentarer:

  1. Vad gott att det börjar läka efter strålningen. Hur länge måste du vänta innan det kan bli op? "Roligt" med håret :) Mitt hår börjar också ta sig lite men ögonfransar o ögonbryn lyser med sin frånvaro :) Ja man kan ju skämta om eländet ibland men jag är less på att se ut som cancer.
    kram till dig!
    Annica

    SvaraRadera
  2. jag ska träffa onkologen den 9 februari,då kommer jag antagligen få reda på när och om operationen kommer att ske. härligt att höra att ditt hår börjar komma sig lite det med.. ja man måste skämta till det lite ibland, och självklart längtar jag även till att få längre hår så man slipper se cancersjuk ut, men jag är ändå så glad över att håret börjar komma tillbaka, så att man snart kan gå barhuvad ute bland folk också :) kram

    SvaraRadera