måndag 2 november 2009

Alla Helgona helgen


Nu är det redan november och inte långt kvar till Jul;) vi var faktiskt iväg och handlade Thildes första julklapp i helgen :) man måste ju vara ute i god tid nu när man inte får någon stor lön att röra sig med, hade jag jobbat så hade jag fått ut runt 18 000 efter skatt nu får jag knappt ut 8000 från f-kassan för att i princip göra samma jobb som jag skulle gjort om jag jobbat, skilllnaden är väl mängden barn, men annars är det ju inte så stor skillnad, Thilde behöver ju roas och stimmuleras hon med, vara ute och och få frukost lunch och mellanmål och bytas på, hon sover faktiskt inte så mycket på dagarna numera, och är numera en glad och aktiv liten tjej som tycker om att vara ute, sen har man ju natt jour oxå, för lill tjejen är inne i någon period just nu , då hon sover dåligt på natten och vaknar upp flera gånger oftast för att hon drömt någonting men ibland bara för att hon vill äta, misstänker att det beror på tandsprickning och att hon växer mycket just nu. jag tycker det är jätteroligt att vara hemma med Thilde, men tråkigt att man förlorar så mycket pengar för att vara hemma med sitt barn, hade jag inte fått lönneförhöjning strax innan jag blev föräldra ledig hade jag bara fått runt 7000 från F-kassan ungefär lika mycket fick jag ut från F-kassan -94 då jag var hemma med Markus , så inte mycket har hänt under de åren...

I fredags så var Per iväg och Bowlade och åt buffé med jobbet men innan de skulle iväg till Bowling hallen så var några av Pers arbets kamrater över till oss, de som bodde i Sala och Enköping följde med hit, det var första gången som jag såg att Thilde blev blyg:) men det är ju inte så konstigt då 4 killar och 1 tjej hon aldrig har sett förut bara dyker upp så där, men det gick snabbt över då hon blev mutad med leksaker i soffan, men hon hade visst lyckas charma de iaf för de hade tyckt hon var riktigt söt=) en trevlig stund blev det iaf innan de skulle vidare till Bowling hallen i Bålsta... själv hade jag det riktigt mysigt på kvällen med tända ljus och lite gott att äta och dricka så mig gick det ingen nöd på:)... iLördags blev det en tur till Uppsala och till kyrkogården för att tända ljus och göra fint på mammas och pappas grav och även på farmors och farfars grav jag tycker att kyrkogården är så vacker den här tiden på året då alla har pyntat och gjort fint och det brinner ljus över allt till minne av alla nära och kära som inte längre finns bland oss. Markus ville så gärna följa med till morfars grav men det var ju hans pappas helg så det gick inte , så det blir en tur nästa helg oxå för att tända ljus då Markus och kanske Angelika är med, efter vi hade varit på kyrkogården åkte vi vidare till västerås och hälsade på Pers morfar och fikade en stund innan vi åkte hem igen, söndagen blev ganska lugn, men en tur till Toys "R"Us blev det iaf, men jag blir så irriterad på alla föräldrar som åker dit för att låta barnen leka med alla leksaker i affärn det är sparkcyklar bollar trampbilar överallt i affärn och man måste se upp så inte ungarna kör på en, hur kan man tycka att det är ok att barnen leker i affärn , det är ju faktisk saker som det är meningen att man ska köpa som de leker sönder, kan inte förstå hur folk tänker och att man inte har någon som hellst koll på sina barn i en affär, Hur som hellst så köpte vi Thildes första Julkapp i går, den tror jag hon kommer tycka är riktigt rolig:)... nej nu ska jag ta mig an Lill tjejen som ligger här i soffan med mig och är super trött men sova det vill hon inte, och nu börjar hon visa mer och mer humör då hon är trött och hungrig, eller då hon inte når sakerna hon vill ha:) undrar vem hon har fått det humöret ifrån, Per säger ifrån mig men jag undra jag;)