torsdag 28 januari 2010

Ordföråd

ja Thilde lär sig nya ord nu, första ordet hon sa va mamma, sen kom pappa, sen kisse,alla mjukdjur är kisse för henne=) särskillt en liten vit hundvalp hon har som skäller är kisse för henne=) vi har ju ingen katt, men ser hon en katt så vet hon att det är kisse:) sedan började hon säga aj! aj! jo hon förstår innebörden av ordet, säger vi nej till något hon inte får vara på så kan hon bli arg och säga aj aj till oss=) jo lilldamen har humör hon... och det senaste ordet hon håller på att lära sig är lampa, hon förstår vad det är när man säger lampa , först blev det "paa" och så pekade hon upp på lampan, lampa och pappa låter ju lite lika, men emellanåt säger hon lampa ordentligt och blir så glad då hon får beröm då hon sagt rätt=)...

förkylningen håller i sig för både mig och Thilde, Thilde är fortfarande rejält förkyld men febern har lättat litte och hon är piggare men lilla minsta motgång bryter hon ihop och gråter,hon är rejält snorig och det rinner ner i halseen på henne så på morgonen då hon har ätit, så hostar hon så att hon kräks, stackars liten... sen så har hon haft diarre i snart en vecka, men idag "peppar peppar" så har hon inte bajsat alls, men det har blivit många blöjbyten under de senaste dagarna, börjar tro att det är tänder på gång samtidigt med förkylningen, för det dregglas en hel del oxå mindre mysigt om jag får säga det, dreggel och snor blandas i hela ansiktet:P, japp så ser mina dagar ut för tillfället, torka spya diarée blöjor, torka snor och trösta, att man själv har feber och inte mår så bra får man glömma. för pappa duger inte på kvällarna heller så det blir jag som får ta henne, jag älsklingen är givmild och delar gärna med sig men vissa saker kan han låta bli att dela med sig av, som sina förkylningsvirus:/ för en vecka sen så var han hemma och var sjuk själv, och jag troddde att Thilde och jag skulle klara oss då vi höll oss undan från hans snorande och hostande, men men de gjorde vi inte... igår fick jag tacka nej till att träffa mina arbetskamrater vi skulle ut och äta och dricka lite gott, men då man knappt har sovit en blund de senaste nätterna så hade jag ingen ork till att vara social på kvällen tyvärr, för jag skulle verkligen behöva komma ut och träffa lite folk och ha roligt en stund, en gång i månaden tycker jag att jag ska kunna få unna mig det, men nu blev det inte så, och det är väl inte så mycket att göra åt...
i kväll ska Per till enköping och titta på en bilbarnstol, en arbetskamrat till honom vill bli av med en, jag vet inte vad han vill ha för den men det låter som att den är gratis, är den billig så har jag sagt att vi kan ta den, även om den har några år på nacken, (7år)och skulle den inte vara något bra, så kan vi alltid köpa en ny senare, jag vill ju att en barnbilstol ska vara riktigt säker och bekväm då vi gör långturer i bland:)...

Denna vecka har det givetvis inte blivit någon motion men jag har följt mina 1300kcal
strängt,det är tufft då man inte kan träna för det jag förbränner utav mina 1300 kcal får jag lägga till mat om ag vill, men det har gått bra ändå, de har ju gjort matförslag åt mig, varje dag från frukost, mellan mål, lunch och middag, jag försöker att följa det, men det är inte alltid maten passar mig och då får jag lägga in egna recept och livsmedel som jag får uträknat hur mycket jag har ätit, det är lite jobbigt i början men man kommer snabbt in i det, men om jag klarar detta program så kommer jag att vara smal och fin till sommaren^^ det skulle ju vara riktigt roligt om man har karakär nog att fortsätta, men som det känns nu ska jag klara det:)

nu tänkte jag passa på att röja upp här medans Thilde sover, och kanske hinner jag att vila lite jag med en stund innan det är dax att börja med maten=)

ha en fin dag kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar