onsdag 3 oktober 2012

Remisser






Börjar detta inlägget med att tacka Christer Lenander för hans bidrag till min insamling.

utan frivilliga bidrag skulle inte antikropps medicinen Herceptin eller Tyverb funnits. Dessa mediciner är till för oss med Bröstcancer som överproducerar ett protien som heter Her2  en cancersort som de flesta av oss yngre med Bröstcancer får, denna form av bröstcancer är mycket aggressiv och snabbväxande, och innan Herceptinet kom  så var vi en grupp av patienter som inte hade så stor chans att överleva året efter diagnos, Herceptinet har bara funnits i 10 år, och på svenska marknaden inte ens så länge, så det är en rätt ny medicin och Tyverb har funnits ännu kortare tid på marknaden, nu kommer snart ännu flera mediciner som riktar sig just mot Her2, en utav dessa är en medicin som är en blandning av herceptin och ett cellgift som angriper enbart cancertumörerna och ger färre biverkningar, denna medicin ökar överlevnaden med 14,5 mån mot tidigare 9 mån  jag vet inte om det är denna medicin som min läkare vill att jag ska börja med i november eller om det är en annan sort, men jag litar på att han väljer den bästa för just min cancertyp,  jag hoppas även på att forskarna även ska hitta orsaken och en bra medicin mot inflammatorisk bröstcancer som jag har.

Forskningen är beroende av alla frivilliga bidrag för att hitta nya och bättre mediciner.

"Alla människor bär på cancerceller men inte alla utvecklar cancer"

 "Idag får 20 kvinnor veta att de har bröstcancer, men många fler berörs"

fortsätt stödja genom att bidra till min insamling sms:a BESEGRA 6530  Ditt namn till 72988

Idag så klev jag först upp med  Per och Thilde kl 5.30 som jag brukar för att hjälpa till att få Thilde iordning till förskolan, när jag hade vinkat av de kl 6.00 så tog jag min medicin de måste intas minst 1 timme innan frukost och gick sedan och la mig en stund till, kl 9.00 klev jag upp och åt frukost sedan gick jag och lade mig och sov till 13.30 så jag är nog inte så pigg just nu, men idag känns huvudet lite bättre i alla fall men halsen är tjock och jag är rätt hes, men hoppas på att de nu går åt rätt håll, i morgon är det kanelbullens dag och jag fick önskemål om att jag ska baka i morgon så vi får se hur det blir med det.

Idag fick jag brev i från karolinska med olika remisser, en var till ärftlighets utredningen, en var en ny tid till onkologen den 1 nov och en remiss till röngen som var skickad till Löwnströmska!! pga av långa köer på Ks, men hur tänkte de när de skickade remissen till Löwenströmska som ligger i Upplands-väsby jag bor ju inte i närheten, först måste jag ta tåget till Kallhäll därifrån buss, och sedan blir det 2 bussbyten till innan jag är framme, inte alls särskilt smidigt för mig, så i morgon blir det att ringa och höra om det inte finns något annat sjukhus jag kan göra min röntgen på. för det måste väl ändå finnas något närmare ställe att göra den på.

Nej nu är det dags att börja med matlagning, idag blir det en älggryta som jag tror att Per får laga till, och jag och Thilde ska baka en kladdkaka till efterätt, eftersom hon ville baka, det blev ju inget  av med det i helgen pga olika anledningar,  men annars så finns det kärleksmums hemma som Angelika bakade tidigare idag :)

Ha en fin kväll kram

2 kommentarer:

  1. Tack för att du skrev detta informationen om vikten av att bidra och om medicinerna. Det är något som jag själv inte gjort på så bra sätt som du har. Det är så viktigt att förmedla till människor om allt detta. Jag vill gärna adoptera din budskap och framföra vidare på sätt som är mer passande till min sorts bröstcancer om det är ok med dig.

    Önskar dig och de dina en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack... jag försöker att berätta och beskriva så även de som inte har drabbats ska förstå hur viktigt det är med frivilliga bidrag, självklart får du adoptera mitt budskap till din sida :) önskar dig och din familj en trevlig helg tillbaka ::) kram

    SvaraRadera