söndag 24 juli 2011

FEC behandling 1...via mobil

FEC behandling 1
I onsdags var det dax för min första cellgift behandling som bestod av tre olika cytostatika, som jag första gången fick i armen, nästa gång ska jag få den via en venport som opereras in via halsen under lokalbedövning.
Läkaren fick sticka mig tre gånger innan hon lyckades sätta nålen med slangen som jag skulle få medicinen igenom, hon började att skölja igenom med koksaltslösning, sedan fick jag en spruta med medicin mot illamående, efter det fick jag cortison och första cytotostatikan,sedan fick jag resten från en droppställning,en röd påse som det tog en timme att få, den skulle jag bli solkänslig av och måste va försiktig i solen, den andra påsen tog 30 min innan den va tömnd sedan skulle slangarna sköljas rent med resten av koksalts lösningen, totalt tog det ca 2 1/2 Tim och jag vart riktigt kissnödig av all vätska, och jag kissade rött i ett dygn efteråt av den röda cytotostatikan, men annars märkte jag inte av behandlingen alls, så det blev hem och packa klart så vi kunnde åka iväg på semester, blev lite lätt illamående och snurrig men kunde lika väl bero på att jag sovit dåligt på natten, resan upp gick bra men det tog längre tid än vanligt då vi hade en husvagn på släp, och Per ville vi skulle komma fram så snart som möjligt ifall jag skulle hinna bli dålig, men jag mådde bra ändå upp, jag fick bara komma ihåg att ta min medicin mot illamående, jag hade även med mig en spruta upp som jag skulle ta ca ett dygn efter behandlingen för att stärka mitt immunförsvar, då det blir dåligt av  cellgifterna jag får.

Dag 2
Hjälpte Carina mig att ta sprutan, och nu började jag känna av tröttheten och kände att jag behövde vila,,det kändes jobbigt att inte orka med fast jag ville.

Dag 3
Tröttheten sitter i men jag ser att jag nu kan börja trappa ned med cortison,biverkningen av denna är häftig magkatarr som kom under natten så jag ringde till ks och fick veta att jag kunde ta Loosec mot detta så det inhandlades på apoteket,och jag fick inte lika ont i magen efteråt, av illamående tabbleterna blir jag riktigt trött och orkar inte med mycket och värmen håller på att ta kol på mig...

Dag 4
Idag behöver jag bara ta tabbletterna mot illamåendet och mängden har jag trappat ned på så jag känner mig piggare idag, men däremot så har jag fått en hemsk muntorrhet som jag försöker möta med Saliv främjande tabletter, men det sitter som en otäck klump i halsen, men det ger sig säkert det med, hoppas jag... Det blev lite snurrigt inlägg via mobilen, men det blir bättre uppdatering då vi kommer hem igen.
Ha en bra kväll kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar