torsdag 11 augusti 2011

FEC kur nr 2



Igår var jag och fick min Cytostatika behandling nr 2 så nu är det bara 4 gånger kvar innan denna hemska medicinering är över, men det var nära att jag inte fick den igår, jag var som vanligt ute i god tid när det gäller pendeltåget, eftersom vi bara har halvtimmestrafik här så hade jag räknat ut att jag hade en halvtimme till godo när jag kom till radiumhemmet, men SL är ju så duktiga så det var givetvis fel vid jakobsberg hela dagen igår, växelfel och singnalfel var det visst, och där satt jag fast på vägen till ks i en evighet kändes det som, och insåg att denna försening skulle göra att jag missade bussen från karlberg som går till ks, strax innan karlberg saktar tåget in igen, nu av okänd anledning, och jag missar bussen precis, nästa buss ska avgå 13.22 och jag ska var på ks 13.30 med lite  tur hinner jag i tid, men tror ni bussen kommer i tid ? nej, där står vi flera stycken i ösregn och väntar, först kl 13.28!! kommer bussen, förstår att jag kommer att komma försent, men chansar ändå och tar mig dit, jag kommer en kvart  försent, och när jag sitter i väntrummet ringer sköterskan och efterlyser mig, men det var inga problem jag skulle få min behandling ändå, när jag sen har placerat mig i sängen för att få nålen insatt, jag hade hoppats på att jag hade fått en infart insatt till denna gång, meningen är att jag ska få en port a cart inopererad vid halsen och fastsatt vid bröstet någonstanns, för att få min cytostatika och även kunna ta prover därifrån, men det är semestertider och jag får finna mig i att vänta. men jag tror inte sköterskorna var så glada de fick sticka mig 6 gånger för att få dit nålen rätt och den tredje sköterskan fick dit den på första försöket, kändes skönt då det var över, men bara detta tog en timme extra och jag trodde nästan inte att jag skulle få min behandling ialla fall, men det fick jag, så efter 3 timmar är jag klar på sjukhuset, och sköterkan som hade hand om mig har skrivit till läkaren att de måste skynda på att ge mig en infart nu, så förhoppningsvis har jag en till nästa gång, jag fick också veta att de håller i kurser som heter Look good feel better  det är en gratis kurs í ansiksvård och sminkning och sjalknytning, man får en fylld näsesär med sig hem med smink och hudvård, så det ska jag försöka att boka in mig på :)
just nu mår jag rätt hyfsat men är lite tröttare än vanlig, och känner lite illamående, men mot detta tar jag medicin och så här ser mitt medicineringschema ut:

Dag 1(behandlingsdagen)
1-2 tabl. pimeran på eftermidagen      (förebygger illamående)
1-2 tabl. pimeran till natten
5-15 droppar cilaxoral                         (förebygger förstoppning)

Dag 2
1 tabl. ondansetron på  morgonen      (förebygger illamående)
16 tabl. Betabred på morgonen          (förebygger illamående)
1-2 tabl.Pimeran på morgonen           (förebyggr illamående)
1-2 tabl Pimperan på eftermidagen    (förebygger illamående)
1-2 tabl. Pimperan på kvällen
5-15 doppar  cilaxoral                        ( förebygger förstopppning)

Dag 3

ser likadan ut som dag 2

Dag 4
tar jag bort ondansetron och cilaxoral   från medicineringen

Dag 5
tar även bort betapreden från schemat.

det blir en hel del tabletter att ta och sånt gillar inte jag alls eftrsom jsg är så glömsk när det gäller mediciner, men men vill jag slippa illamående så får jag snällt ta detta
till detta kommer även en magsårsmedicin som jag ska ta  i ca en vecka då jag fick besvär med magen förra vändan, och idag vid  17.tiden så ska jag även ta min spruta för att stärka immunförsvaret och denna gången ska jag ta den alldelses själv, lite läskigt men de ska nog gå bra hoppas jag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar