tisdag 31 mars 2009

Tankar och funderingar

Idag blir det bara lungt här hemma, har så ont i blygdbenet att jag har haft svårt att sova i natt, jag kan knappt sitta för det gör så ont, jag tror att det är bebisens huvud som ligger och trycker på just där jag har ont sedan tidigare, men det har lättat upp lite sedan i går kväll i alla fall, för då när jag skulle se på tv kunde jag inte sitta upp i soffan alls, för att det gjorde så ont och att dra upp benen i soffan var en omöjlighet, så jag fick sitta nedhasad då gjorde det inte lika ont. så nu får det gärna komma igång, för detta är bara att dra ut på plågan, jag har ju inte kunnat vända mig i sängen i natt, så jag vaknade kl 4.00 och kunde inte somna om, det är svårt att sova då man inte kan ligga bekvämt...

Lite Tankar om Angelikas förlossning

jag hittade min förlossnings journal för Angelika idag. jag kände att jag inte riktigt blev trodd av min bm då jag sa att jag inte tål Eda, hon har vissligen skrivit att jag inte vill ha den för att jag fick kraftigt blodtrycks fall då jag fick den, men skrev inte något om att även fosterljuden blev låga, jag har fått veta att de normalt pendlar mellan 140-120 så jag blev lite nyfiken om det var jag som överdrev minnet av den förlossningen, för senast jag var hos Bm så frågade hon igen om bedövning, och om jag var helt säker på att jag inte ville ha EDA. så om jag träffar henne igen innan förlossningen ska jag visa min Journal för henne så får hon avgöra om jag överdriver eller inte.

lite utdrag ur journalen ialla fall:

kl 02.00 dr xxx har lagt eda som verkar ha tagit bra
kl 02.10 dimper barnets foster ljud ner till 60-70 , lägger pat på vä sida flj hämtar sig dock men långsamt. tar även bltr på pat som visar att hon har sjunkit rejält i bltr 90/70
02.20 pat bltr bara sjunker hela tiden 70/45

(trots medicinering för att få upp bltr så händer det ingenting )

03.00 är mycket svårt att få upp pat:s tryck, trots att hon hela tiden är tippad och att drp går fullt bltr 70/40

( narkosläkaren är på plats i stort sett hela tiden och ordinerar mig mer medicin mot bltr)

03.55 bltr verkar ligga ngt så när stabilt nu runt 90-100/45-50
det går inte att höja spec mkt under pat.s huvud innan hennes bltr faller igen
04.10 har varit ifrån salen och kommit åter ser då att flj sjunkit till 60-70 under ngn minut
05.50 flj dippar ned mot 60-70 bltr ligger nu runt 130/70
from nu så får jag tillbaka värkarna och det börjar hända saker ,men så fort jag ligger i ryggläge så går mitt tryck ned och även Angelikas flj, så jag får bara ligga i sidoläge
08.24 pat har legat på sida och krystat, pat börjar krysta aktivt.
08.38 Partus en flicka föds efter ett vä sid klipp pga hotande foster asfyxi
(just när hon klippt så går Angelikas flj upp igen)

vet inte om det är jag som överdriver men det är inte första gången jag möts av skeptis då jag nämner effekten edan hade på mig. när jag väntade Markus , så hade den bm aldrig hört talas om att det kunde bli så av Eda .så jag är lite orolig att någon kommer att fatta beslut över huvudet på mig, om att ge mig Eda ändå, om jag skulle bli kraftigt smärtpåverkad, har hört att såna beslut fattas ibland utan att fråga patienten först, själv blev jag övertalad av bm jag hade då för att jag var så smärtpåverkad.
Innan jag kom in var jag inställd på att klara mig utan bedövning och använda naturlig smärtlindring istället, ( jag fick faktiskt börja med dusch och bad som hjälpte en hel del.)vilket jag har bestämt mig för den här gången också, och hoppas att det inte tar för lång tid bara..
vill inte skrämma upp någon, jag har förstått att många tycker den bedövningen är suverän, och hjälper många,men det kan ju bli som för mig, jag visste ju inte i förväg hur jag skulle regagera på Eda. så man bör nog fundera ordentligt innan man tar en sån bedövning, själv tar jag hellre smärtan än att uppleva en sån förlossning igen.
i och för sig så var ju inte jag så medveten om vad som hände runt omkring mig medans det pågick, men det var Angelikas pappa, han brukar inte vara känslig av sig, men den här gången tyckte han det var jobbigt, eftersom han såg och hörde all aparatur som var kopplad till mig, och det som hände runt omkring mig, det handlade inte om att föda barn bara om att få upp mitt bltr och fosterljuden till normala nivåer igen.

Detta var lite återkommande tankar men jag tror nog att det kommer att gå bra den här gången, vill bara ha det överstökat nu och få hålla bebisen i famnen:) längtar så ...

nej nu ska jag lägga in lite ny musik på datorn så att jag kan få in lite nya låtar på mobilen, kan ju va bra att ha något att lyssna på då man ligger på bb;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar