onsdag 19 januari 2011

Dålig igen

Jag har varit hemma nu ett par dagar pga magen igen, kan det inte bara ge sig nu, jag blir ju lika dålig som vid magsjuka, så det är svårt att avgöra vad det är då det är som värst.

I fredags hade vi planeringsdag på jobbet, då vi planerar hur terminen ska se ut, och chefen kom och informerade lite, och vi fick bekräftat att vi barnskötare inte betyder ett skvatt i hennes ögon, vi är nedvärderade i fotknölarna, trots att hon vet att vi är flera stycken som mår dåligt, pga en viss vikare i huset, som rör till och ställer till oreda, hon har noll koll på situationen och ställer till med osämja i huset, men hon råkar ha rätt utbildning i chefens ögon, så trots att vi alla har sagt vad vi tänker och känner om personen ifråga på våra medarbetarsamtal, så fick vi nu besked att, även om man ljuger och är oärlig så är det helt ok att man får 2 veckors semester under terminen, trots att man bokat semestern i förväg och meddelat detta bara ett par veckor innan man ska åka att hon vill ha semester, men det är väl skillnad på vad vi har för pedagogisk utbildning, när andra i huset har frågat bara om 1-2 dagar så har de fått blankt nej ifrån chefen, jag har själv kunnat vara ledig pga att jag har haft föräldradagar kvar att ta ut och de kan hon inte neka till dessutom får hon ju ta in vikare vid såna tillfällen, men inte då vi tar semester får vi ingen vikare, och nu har hon lovat våran vikare att få två veckors semester under en pågående termin utan att vi får någon vikare för det, men nu vet vi ju vad som gäller det är bara att boka en resa och ta semester då vi vill ha det under terminen, för hon fick ju och då måste vi andra få det med... dessutom meddelade hon så glatt att hon kommer att behålla personen i fråga antingen i vårat hus eller i enheten, och detta säger hon trots att hon var så förstående då jag pratade med henne på medarbetarsamtalet, om hur jag mår då jag ska till jobbet, jag får ont i magen varje dag jag ska till jobbet, och det har visst, satt sig rätt ordentligt nu i magen, eftersom jag äter magsårs medicin nu, jag är så arg och irriterad på jobbet, och det är inte så lätt att skälla ut personen i fråga då hon ställer till det heller, eftersom vi alltid har barnen i närheten och det är riktigt oproffsigt att göra det inför barnen, men jag kan säga att snart så skiter jag i att var proffsig på jobbet, för om inte hon behöver vara det så varför ska jag slita ut mig?, nej blir hon kvar i huset, så är det nog inte bara jag som söker mig därifrån, jag ska se över mitt CV och börja söka jobb någon annanstans, där chefen inte är så insnöad på vilken utbildning man har, utan värderar kunskap och arbetslivserfarenhet, ska kanske tillägga att jag har inget emot förskolärare alls, och jag var själv med och visade runt denna människa i vårat hus och hade stora förhoppningar på henne, pga lång arbetserfarenhet och barnskötare i botten, så jag trodde verkligen att hon visste vad jobbet innebar, men kan man inte klara mer än tre barn i taget utan att det blir kaos och hon behöver hjälp, så undrar jag verkligen om hon har arbetat med barn tidigare, för hon verkar inte ha någon som helst erfarenhet av föskoleverksamhet, och hon vill inte berätta vart hon jobbat tidigare heller, men det är ju bra att chefen tycker hon är bra, trots att hon inte behöver jobba med henne, jag kommer inte bli kvar i huset längre än nödvändigt, och jag vet att fler än jag tänker så, jag har ju valt att stanna kvar i solna pga att jag har trivts så bra med mina arbetskamrater, men nu finns inga skäl längre att vara kvar, ok jag vet att chefen har lite mer krav på sig att ha förskolärare i huset pga av den nya läroplanen fär då ska förkolärarna ha det pedagogiska ansvaret, men man behöver väl inte vara så desperat att men behåller en helt okunnig människa pga av hennes utb trots att hon inte kan något, och föräldrarna har börjat klaga på denna person, det ger ju bra rykten det...

nu är jag äntligen klar med examinationsuppgift 2 i Pim (praktisk IT och media hantering) det är oxå någon vi är tvungna att göra trots att vi inte får någon enskild tid till det på jobbet, jag kan ju säga att man behöver lugn och ro omkring sig då man gör dessa uppgifter och det får man inte på jobbet och jag får det inte hemma heller då jag har en lite som vill ha min uppmärksamhet hela tiden, så nu satt jag igår då jag var hemma och sjuk och gjorde min uppgift, kan säga att det tog en hel dag och då satt jag vid datorn hela tiden jag tog ingen lunch paus, så jag var vrål hungrig då jag åt kvällsmat. Pim är något som alla är tvungna att göra som arbetar inom förskola-skola för det har regeringen bestämt, men att det innebar enbart självstudier var det ingen som sa då jag sa ja att börja detta projekt, och ingen kopensatin får vi heller pga detta, det tar en hel del fritid kan jag säga, inte så roligt alls.


Thilde har blivit så hjälpsam här hemma nu, hon älskar att hjälpa till, att duka fram och undan är det bästa som finns, och att städa är roligt det med, hon är så söt min lilla älskling=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar