fredag 1 februari 2013

Godkänd för studie!

I förra veckan var det dags att göra alla undersökningar inför den kommande studien, första undersökningen var på tisdagen på Thorax kliniken först var det EKG och det såg fint ut, sedan var det ultraljud på hjärtat jag är tydligen lite svår att se ultraljud på, läkaren får ingen tydlig bild, så jag måste hålla andan och andas ut och in lite då och då, för att bilderna ska bli bra, men hjärtat pumpade bra denna gång också.

På onsdagen hade jag en heldag på karolinska som började hemma strax efter kl 05.00 på morgonen, jag skulle vara på skelettscint kl 8.00 för att få radioaktivt isotop insprutat i kroppen därefter var jag tvungen att vänta i 3 timmar, så vad gör man på 3 timmar när man har för långt hem? jo jag fick tillbringa den tiden i cafeterian eftersom jag var tvungen att äta något innan kl 10.30, för sedan skulle jag fasta i 3 timmar innan datotomografin, undersökningen på skeletettet gick bra och tog ca 20 min, efter den började jag bli väldigt trött och då fick jag vänta ca 1 1/2 tim innan jag skulle få börja dricka kontrast och vatten under 1 1/2 tim och jag satt och halvsov i väntrummet,  då  det var min tur fick jag veta att de denna gång skulle ge mig lite mer kontrast än vanligt eftersom de även skulle röntga huvudet och för första gången tyckte jag det var riktigt obehagligt med kontrast, först blev det den vanliga värmen nere i buken som många upplever som känslan av att kissa på sig, denna värme blev mer och mer intensiv så att det nästan brändes och jag upplever hjärtklappning, vilket jag aldrig har gjort tidigare, men i samma stund sköterskan spruta in koksaltslösning så upphörde obehaget.
Jag var hemma igen vid 16.30 och var helt slut och somnade en stund då jag la mig för att vila lite, det är såna här dagar som får en att inse att jag inte orkar med som tidigare, så nästa gång så får de allt dela upp det på 2 dagar, men denna gång var det jag själv som sa att det skulle gå bra, för då hade jag det överstökat sen, men nästa gång får det bli på 2 tillfällen.

I går var jag till onkologen för att få svar på alla undersökningar plus att jag fick lämna 6 rör med blod och urinprov, ett av blodproven var ett gravid test för att utesluta en ev, graviditet eftersom jag absolut inte får bli gravid under studien, jag har dessutom fått direktiv att använda mig av dubbla preventivmedel vid sex! men alla hormonpraparat är totalförbjudna men det vet jag ju redan, det gäller ju  för alla med bröstcancer, ja vi får väl se hur det blir med dubbla skydd, tror nog det räcker med att vara extra försiktig bara ;)
Alla proverna såg bra ut fast mitt socker låg lite högt, men det var inget att oroa sig över tyckte min läkare,men jag tänker ändå försöka att dra ner på socker framöver,detta hade jag tänkt ändå, men blev lite mer motiverad nu.
vi pratade om min värk och jag berättade att jag nu tar maxdos av Citodon  2x4 per dygn och han sa att jag är ju inte den som klagar i onödan, så om jag nu säger att jag har ont, så är det så och  tyckte jag skulle sluta att ta Citodon  och gå över på morfin istället, och det har jag gjort idag och det fungerar hyfsat, men jag måste bara komma på hur jag ska ta tabletterna för att få ut mesta möjliga smärtlindring, jag har fått en långtidsverkande variant som ska tas morgon och kväll och vid mer värk ska jag ta vanligt morfin som är korttidsverkande,  jag har även konstaterat att värme är skönt och lindrar värken över bröst och arm, så på kvällen eller när jag vilar så lägger jag min värmedyna över bröstet och det är jätteskönt, men det kan jag ju inte ha hela dagen om jag inte ska ligga till sägs hela tiden förstås vilket jag inte vill.

Jag fick reda på resultaten av röngen undersökningarna också och det visade inget i skelett eller i buken, i bröstet och i lungorna hade metastaserna ökat , men det visste jag redan, och i hjärnan, så fick jag veta att den ena av metastaseran inte syntes längre! och den i lillhjärnan fanns det bara en strimma kvar av! vilket min läkare sa att det kunde vara ärrvävnad som syntes,  så nu är skiten borta i från huvudet! och det är lika tomt som alltid där :P det var de bästa nyheter jag kunde få, det gäller att fokusera på det som är bra i detta läge, resten tar jag död på med hjälp av T-DM1 eftersom det nu är klart att jag får delta i studien, så på tisdag rustas jag för krig mot alla cancermonster, genom att pumpa mig full med cellgift som ska ta död på skiten, att jag själv blir sliten på kuppen det tar jag så gärna, för nu ör jag riktigt taggad och tänker vinna detta krig jag mot cancern,  för nu är cancern i hjärnan borta, nu är det bara skiten i bröst och lungor kvar, och det kommer jag klara!

4 kommentarer:

  1. Ja, det kommer du att klara! Grattis till att ha kommit med i studien och lycka till i kampen mot cancermonstren! / H

    SvaraRadera
  2. oj vad härligt med positiva besked trots allt!
    Styrke kram till dig!
    /Annica A

    SvaraRadera
  3. Härligt Annika, så glad för din skull. Tror stenhårt på den här behandlingen, hört mycket positivt. Resultaten på MRhjärna och buk,skelett är ju underbara. Det som ökat tar nu TDM1hand om :-)
    Kramar i massor från Anna

    SvaraRadera
  4. Så positivt att tumörerna i hjärnan är borta och att du ska få den nya behandlingen! Många styrkekramar till dig :) Mona

    SvaraRadera