måndag 3 oktober 2011

Biverkningar

Medicinen som ska göra mig frisk ger mig också en massa biverkningar som gör att jag mår dåligt, idag finns ingen bra cancermedicin  som endast slår ut cancercellerna utan cytostatikan som finns påverkar hela kroppen och slår även ut de friska cellerna i kroppen särskilt de snabbväxande som hår, hud, och slemhinnor, även hjärnan påverkas och man får så kallad cytohjärna under behandlingarna, man tänker långsammare man kan få svårt med ord, ord som låter lika varandra förväxlas osv. man kan få svårt att göra flera saker samtidig, man glömmer lätt, och måste skriva ner viktiga saker som man ska göra.
jag får ofta frågan hur jag mår, och jag svarar oftast att jag mår hyfsat för om man jämnför hur jag mår under de första 8 dagarna efter behandling  då  jag mår  dåligt och är super trött så är all förbättring efter det bra, för jag känner för varje dag hur orken sakta kommer tillbaka, men pigg det är jag ju igentligen inte, men jag är piggare om man jämnför då jag mår som sämst, mina biverkningar hitintills är dessa:

  •  Trötthet
  • tappat hår över hela kroppen
  • illamående
  • magkatarr
  • förstoppning
  • huvudvärk
  • värmekänslig
  • hjärtklappning
  • värmesvallningar
  • frossa
  • ögon som rinner hela tiden
  • näsa som rinner hela tiden
  • fnasiga nagelband
  • torr hud
  • fjälliga fötter
  • outhärdlig värk i kroppen
  • ont i mina tånaglar
  • svampinfektion i mun och svalg
  • blåsor i mun och svalg
  • metallsmak i munnen
  • tappad smak
  • blodpropp till följd av cytostatika behandling
  • ödem i armar och händer
  • luktförändringar
  • muntorrhet
  • näsblod
  • låga värden av vita blodkroppar ( viktigt för imunförsvaret)
  • sämre värden av trombocyter (ökar blödningsbenägenheten´)

Detta är några av de biverkningar jag hittills har fått, och ni förstår nog att då dessa biverkningar har lagt sig en smula så mår man ju genast bättre, en del biverkningar tycks hålla i sig hela tiden som denna gång då jag har börjat med taxotere så vekar inte plåtsmaken och muntorrheten vilja ge med sig så inget smakar riktigt gott, så det känns riktigt tråkigt att inte kuna njuta av goda smaker,
ja cytostatika ger mycket biverkningar och jag hoppas att de snart lyckas hitta en medicin som enbart angriper cancerceller och inte de friska cellerna så att biverkningarna minskar, jag vet att de forskar på att hitta en sådan medicin men det dröjer ännu några år innan en sån medicin finns på marknaden, jag hoppas att alla  som drabbas av cancer i framtiden ska få bra och effektiva mediciner som inte ger några biverkningar, för jag mår inte dåligt av själva cancern jag har i bröstet  utan det är själva behandlingen som ska göra mig frisk som jag mår dåligt utav. jag lever i en slags cancerbubbla där varje dag handlar om att jag får känna mig lite piggare ända fram till nästa behandling då jag återigen ska bli riktigt dålig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar