måndag 31 augusti 2009

Härlig helg


Idag är sista dagen i Augusti och hösten närmar sig med stormsteg... nu blåser det mera höstliga vindar ute, och det är svalare och en annan luft, jag har iof inget emot hösten, om den är solig och varm, hösten kan vara riktigt vacker med alla sina färger, men jag längtar inte till vintern och mörkret, här nere är det mest, grått och slaskigt, jag hoppas bara att det får bli lite snö så att Thilde kanske kan få åka pulka för första gången i vinter. får då borde hon kunna sitta stadigt, för redan nu sitter hon små korta stunder utan stöd i våra knän eller i sängen, och behöver hon det, så håller hon i sig själv i våra byxben för att få stöd =) men än så länge handlar det bara om väldigt korta stunder, men i bland glömmer hon att ingen håller henne och sitter en längre stund utan stöd, så stadig är hon, men just nu är hon ganska orolig i kroppen och har svårt att slappna av på kvällarna, misstänker att hon är inne i en väx period plus tänder, för på höger sida i nedre tandköttet känns det lite hårt och svullet nu, och hon gnäller lite mer än vanligt, och vill ha närhet hela tiden, sen äter hon hur ofta som helst just nu, går det en timme emellan måltiderna så är jag glad, jag vill ju helst helamma henne i 6 mån som bvc rekomenderar, men just nu är det rätt tufft, hon får visstligen smakportioner, men inget som hon blir särskilt mätt av, det mesta kommer ju ut igen, och sedan vill hon ju ändå ha "riktig mat" efteråt för hon visar tydligt att det andra inte duger och slänger sig ner i min famn och söker efter mat, hon gillar visst amningen, och vill fortsätta, men jag tycker det är tråkigt att hon inte blir speciellt mätt då hon äter. och sover oroligt på natten, det tar ju på mina krafter oxå.
Jag har börjat känna av mitt diskbråck i nacken igen, jag har ju två diskbbråck i kotorna c6-c7, som jag lyckades träna tillbaka ganska bra för några år sedan, med suverän hjälp i från rygginstitutet i vaxholm, men nu känner jag av det igen, så helt uppenbart är jag i stort behov av att träna nacken och ryggen igen, men har tyvärr inte den orken som jag borde ha för att komma igång igen, skulle jag få chansen att komma tillbaka dit under 4 veckor skulle jag ta den, där är de special utbildade på nack och rygg besvär, jag fortsatte ju med mitt träningsprogram fram till då jag flyttade till Bro, då kom jag helt av mig , och nu har jag svårt att komma igång igen, skulle behöva någon som puscha och sporra mig igen att komma igång, men, men det är väl bara och ta sig i kragen och komma igång igen, men Thilde vill ju gärna att man bär henne eller att sitta i famnen, jätte mysigt iof, men inte så bra för nacken, då hon sällan är stilla numera, utan det blir ryck i armar och nacke hela tiden, vilket tillslut orsakar värk, jag varken vill eller kan äta starkare värk tabletter, nu när jag ammar, tidigare under perioden då jag var på "Ryggis" så åt jag Tradolan flera gånger per dag, men tack vare deras avslappnings övningar så lärde jag mig att spänna och slappna av i hela kroppen, och kunde tillslut sluta med tradolan, men just då hjälpte inga andra värktabletter, jag fick först Distalgesic men de fungerade knappt som huvudvärkstabletter och hjälpte inget mot den värk som jag hade, samma med citodon , paraflex cop, och gud vet allt vad jag fick pröva utan att de hjälpte nämnvärt, tills jag fick tips om just tradolan och de hjälpte mig riktigt bra, för tidigare kom jag knappt upp ur sängen vissa dagar och kunde inte röra nacken pga värk, men med tradolanet kunde jag tom känna mig pigg, trots att det innehåller ett morfin liknande preparat, men det var väl då värken släppte som jag kände mig pigg. hur som helst vill jag inte hamna där igen, men jag vet ju att det är bättre att ta en värk tablett än att ha ont och spänna sig och få mera ont så att man hamnar i en ond cirkel, men problemet är just nu att vanlig alvedon , eller reliv som jag har hemma, inte hjälper alls så jag måste försöka att komma igång med avslappnings övningarna igen, kanske de skulle fungera, det hoppas jag iaf, men det kan ju vara den kyligare luften som drar in just nu som gör att jag har mer ont än tidigare, jag brukar alltid ha mer ont under höst och vinter, men det är inte så mycket att göra åt utan jag får behandla mig med varma vetekuddar;) det ger sig väl så småningom hoppas jag...
Ihelgen hade vi riktigt trevligt, jag hade alla barnen hos mig så vi åkte till västerås på lördagen som omväxlings skull *haha* först åkte vi och lämnade av marinerad entrecote av älg och en sås gjord på creme fraiche hos Maria och hennes familj och tog en snabb fika där, sedan så åkte vi till marknaden och tittade lite och Tyra fick åka lite karusell med sin mamma =) det blev 2 väskor handlade, en midje väska och en axelväska, plus lite småplock och bra att ha saker på 10 kr varorna ;-) och Per köpte en hink hjorttronsylt, och rökt renhjärta, efter vi hade vandrat färdigt på marknaden så åkte vi hem till Maria och grillade, till köttet blev det en potatisgratäng och sallad, och till efterätt blev det en panacotta baserad på honung och kaffe, toppad med blåbär och hallon, hur gott som helst=), tack för en jätte trevlig dag! i går så blev det en shopping dag, som började på flilsbergs här hemma då Både Markus och Per behövde skor, makus hade inga gympa skor och har man inga gympa skor på idrotten får man inga betyg, så det var bara att leta efter ett par skor som inte hade svart sula, vilket de flesta hade, per hittade i alla fall ett par skor på Flisbergs, Markus fick ett par gympa byxor i alla fall, för det behövde han med, sedan tog vi en tur till Bålsta och tittade, och på Deichmann hittade Markus ett par innomhus skor, och Per ett par finskor till kostymbyxorna, och sedan kunde inte jag låta bli att gå in på Lindex, och tänk att utbudet av kläder kan skilja sig så i samma butiks kedja men på olika platser, jag hittade en hel del kläder här som jag ville ha, och en del blev handlat oxå =) sedan så blev det lite presenter inhandlat oxå, och Markus hittade en jättefin sak till Thilde men vad det är får vänta till dopet =) efteråt så tog vi oss en fika Per och Markus blåbärspaj och vaniljsås och jag kladdkaka och grädde;) Angelika var i stan och träffade några kompisar i från skolan, så hon var inte med, men det är roligt att hon redan har hittat vänner i nya klassen... när vi kom hem så gjorde jag en norsk variant av palt, Raspeballer heter de =) jag hade ju färdig mjöl blandning hemma så det var bara att kladda ihop de med lite fläsk i;-) gott blev de i alla fall, sedan var det dax för Markus att åka hem till sin Pappa, och Thilde verkade ha blivit helt slut av gårdagen för hon somnade 19.20 och sov till kl 7.10 i morse , och så mycket har hon inte sovit på flera veckor nu, hoppas det håller i sig.

nu ska jag ta och plocka lite här hemma,