tisdag 18 augusti 2009

smakportioner

I helgen hade jag alla barnen här, det borde ju vara riktigt roligt att få träffa sina barn, men i helgen blev det bara ett enda tjatande om pengar och saker, ja Markus vill ha en bärbar dator hos mig, och då tyckte jag, att han får spara ihop till den själv, och då blev han sur och irriterad, snacka om att vara bortskämd, då han verkar tro att man är gjord av pengar, och ska bara ha och ha saker hela tiden, faktum är att jag blir bara ännu mera anti mot saker och ting för tjat är det värsta jag vet, ja varför ska han ha en egen dator hos mig då han bara bor varannan helg här, då har Angelika ett större behov i såna fall. men jag och Per har tänkt köpa oss en egen bärbar dator som vi kan dela på, så kan ungarna dela på den andra, jag blev bara så irriterad över hans habegär, vad han får hos sin pappa det bryr jag mig inte om för här prioterar vi andra saker, ja sen så ringde barnens pappa mig oxå, och ville prata om Angelikas klädstil och hennes attityd och lite andra saker, kanske vi kan börja att samarbeta lite kring barnen igen, det skulle underlätta en hel del tycker jag , så vi får väl se vad detta ger, jag fick ju höra av Markus att han har högre månadspeng än vad Angelika har, jag kan ju tycka att barnen ska ha samma månadspeng och borde ha blivit informerad om att Makus ha fått sin månadspeng höjd men inte då...
var hos Bvc i går och vägde och mätte Thilde och nu mätte hon 65.3 cm och vägde 6230 gram vikten har dalat lite men länden ligger hon fortfarande på den övre kurvan, så sköterkan på bvc tyckte att vi kanske skulle börja ge henne lite gröt nu, eftersom hon växer så mycket så är hon säkert mer hungrig, och mjölken kanske inte räcker till, och det kan ju förklara att Thilde som alltid har sovit bra på nätterna , nu vaknar upp vid kl 03.00 eller vid 04.tiden och vill ha mat och det trodde sköterskan oxå att maten inte riktigt räcker då Thilde växer så fort, så igår så fick hon sin första gröt portion =) hon har ju fått provsmaka andra saker tidigare och vatten melon är ju en favorit =) jag tror nog att hon gillade gröt trots att det mesta nog kom ut så svalde hon en hel del oxå, sen så fick hon ju bröstet efter det så hon skulle bli ordentligt mätt, så nu blir det gröt som kvällsmål i fortsättningen.. ja lillan har börjat att vakna tidigt , men hon vaknar alltid på gott humör och är så söt då hon ligger och pratar för sig själv ,en natt så hittade hon lite leksaker i sängen som sin mjuka aktivitetstavla som hänger på sängen, den har en boll med små kulor som låter som en skallra då hon slår på den, och den slog hon hårdare och hårdare på precis som om hon ville att någon skulle vakna och ta upp henne:) då jag tog upp henne och hon hade fått lite mat la jag ner henne i sin säng igen och och flyttade på aktivitetstavlan och trodde hon skulle somna igen men då hittade hon en annan skallra som hennes pappa hade lagt ner i sängen... som hon slog hårt med, så jag gick upp och tog ifrån henne den, och vänligt men bestämt tyckte jag, att hon inte skulle leka vid denna tid på morgonen och la bort skallran. jag vet ju att man inte ska prata så mycket med bebisar och småbarn då de vaknar på natten eller tidigt på morgonen, för att de ska lära sig att då ska man sova, och inte leka... då jag hade tagit bort skallran så hittade hon sin snutte kanin som har en liten bjällra i sig och låter då man leker med den, men den tycke jag inte lät så mycket och lät henne hållas med den och till slut så somnade både hon och jag om igen:) ja hon är väldigt nyfiken och lär sig väldigt fort, som baby gymet hon har, finns det en figur som man kan dra ner, och då man släpper den så vibbrerar den, men den är hård och man måste dra en bit ner för att det ska fungera, men det kan hon, och ligger ofta och drar i råttan som hänger i snöret så att den vibbrerar, sen så fick hon ju en elefant utav mina arbetskollegor, som låter då man slår på den eller då man tappar den i golvet, den har jag hängt upp i gymet och den håller hon hårt i och slår den mot ena benet på gymet så att den spelar för henne=) när hon var runt tre mån sparkade hon ner den hela tiden på golvet från babysittern för då spelade den ju, så hon är rätt smart lill tjejen, nu håller hon på att undersöka rumpan på elefanten för det är en lucka i tyget där, som hon försöker att öppna, men det är ju inte riktigt meningen att bebisar ska öppna den , för det sitter säkert batterier där under, men hon undersöker den för fullt, så det skulle inte förvåna mig om hon lyckas att öppna den en dag... fjärkontroller, mobiltelefoner och tangentbordet till datorn är andra saker som hon gillar, och försöker att få tag i dessa då vi håller i de, då hon sitter med vid datorn så älskar hon att slå på tangentbordet, så det kanske blir en teknisk tjej av henne till slut =)....

Nu har jag börjat att skriva ut dopkorten men tyvärr så tog färgen i skrivaren slut så det ska jag handla i morgon, men hon ska ju inte döpas förän den 3/10 så tid finns ju... i morgon ska Angelika och jag oxå passa på att titta vart skolan hon ska börja i ligger någonstanns, hon börjar ju i gymnasiet på torsdag, så det kan ju vara bra att hitta dit oxå=)
nej nu ska jag försöka att städa lite nu när Thilde sover, det är lite svårt då hon är vaken för då vill hon gärna ha sällskap mest hela tiden.

Ha en trevlig dag!


Mmm vad var detta för något?


lite läskigt var det nog=)


så en del kom ut igen=)


men en del av gröten gick ner oxå;)