onsdag 20 april 2011

Påsklov och semester

Nu är jag äntligen Påskledig :) och hemma efter en smått kaotisk dag,  denna veckan har mest handlat om våra semestrar som inte vart godkända pga att vi har för mycket barn under sommaren och de flesta av oss önskade samma semesterperiod, och från början var det sagt att en av den ordinarie personalen måste jobba varje vecka under sommaren, men då det blev många barn så måste mist två av oss jobba i stort varje vecka under sommaren och det är egentligen oxå för lite om man slår ut hur många barn per personal det är, så är det i alla fall för lite personal, trots att alla har ändrat och strukit veckor så får vi inte i hop det, vilket inte känns roligt, jag och älsklingen får bara två veckor tillsammans i sommar vilket känns riktigt trist, jag valde att ta semester under de tre veckorna Thildes förskola håller stängt eller är jour öppet för hela kungsängens förskolor och då kanske ingen ordinarie personal kommer jobba, men hos oss måste någon personal som barnen känner jobba under sommaren, konstigt tycker jag för våran semester blir verkligen upphackad, dessutom tycker jag inte barn som har föräldrar som är föräldralediga eller arbetslösa ska få ha sina barn på förskolan under sommaren då vi inte har någon pedagogisk verksamhet,föräldrarna är ju  hemma och kan faktiskt umgås med sin barn själva då, vilket skulle underlätta betydligt för att få ut sommarsemester för personalen, till saken hör att vi inte får ta semester under resten av året då vi inte får någon vikarie, så nu är vi tvingade att ta ut 4 veckor under perioden juni- augusti men de fyra veckorna får vi inte ta i följd  eftersom det inte fungerar för verksamheten utan vi får tre veckor och kanske jobba en eller två veckor och sen ta den 4.e och då anser ju jag att den semeterveckan kan kvitta,  man kan ju inte vila upp sig under en vecka  den hade jag då hellre sparat, men det får jag inte, helt sjukt tycker jag, nu verkar det som jag har lite tur för jag la snabbt min ändrade semester vecka  i v 32  då det är tre personal som kommer att jobba, vilket gör att jag kanske får ut 4 semester veckor på raken, men flera av mina kollegor har fått dela upp semestern i två perioder, vad ska man då ha semestern till om man inte hinner koppla av och återhämta sig? men men, som vanligt inget att göra åt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar